ROZMOWY UŚWIADAMIAJĄCE

images

Takie przypadkowe i nie zamierzone orgazmy, o różnym nasileniu i różnie przeżywane, mogą bardzo przyczyniać się do wy­tworzenia nałogu onanizmu. Chcąc temu przeciwdziałać, wychowawca powinien pouczyć dziecko, jak ma się do tych spraw ustosunkować. Ważne jest przy tym, by nie wzbudzić lęku czy odrazy do całej sfery seksualnej uczucia te łatwo mogłyby powstać, gdyby dziecko wyczuło, że coś się przed nim jeszcze ukrywa, bo rzeczywistość jest taka „okropna’, że nie można jej w pełni odsłonić. Toteż jedynie słuszną dro­gą będzie wytłumaczenie i odpowiednie naświetlenie cało­kształtu tych spraw, z mocnym podkreśleniem porządku mo­ralnego, któremu one podlegają i któremu służą. Dwunasto­letnie dziecko nie tylko jest zdolne do zrozumienia tego, ale takie gruntowne wyjaśnienia jak najbardziej mu się należą aby mogło uniknąć cierpień, nerwicowych reakcji i błędów grożących mu w tej dziedzinie.W rozmowach uświadamiających wychowawcy nieraz na­wiązują do seksualizmu zwierzęcego, którego przejawy dzieci często mają możność obserwować, nietrudno też wytłuma­czyć, że i ludzkie ciało wykazuje podobne reakcje i funkcje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *