INNE TRAKTOWANIE

Wydaje się, że rodzice i wszyscy zajmujący się dziećmi dużo mniej popełnialiby błędów w wychowaniu, gdyby ezęś-i ciej stawiali sobie pytania: jaki człowiek wyrośnie z tak chowanego i tak traktowanego dziecka; jaki będzie jegoj charakter, stosunek do życia i ludzi. Tak postawione pytania: rzucają jaskrawe światło na postępowanie wychowawców i uwydatniają błędy. Za mało — o wiele za mało bywa uświa­damiany fakt, że dziecko już od swego poczęcia w łonie; matki jest człowiekiem i jako taki powinno być traktowane.]Bardzo często, niestety, dostrzega się zupełnie inne traktowanie. Czym bywa małe dziecko dla swych rodziców? Obiek-j tem do zaspokajania pewnych instynktów, pociechą, radością,! skarbem itp. Często kłopotem, ciężarem, zmartwieniem, cza­sem chlubą i nadzieją (gdy jest ładne i inteligentne). A najr częściej po prostu zabawką. Sam sposób zwracania się do| dziecfca świadczy, że widzi się w nim przede wszystkim; milutką zabawkę, podobnie jak byłby nią ładny piesek czy kotek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *